معرفی مبدل حرارتی روغن

مبدل حرارتی روغن چیست؟

روغن هیدرولیکی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد لازم است که در دمای کاری مناسب نگهداری شده و هر نوع افزایش و کاهش دما ممکن است به روند کاری آن صدمه بزند. بعضی مواقع عوامل محیطی همچون اصطکاک باعث تغییر پیدا کردن دمای روغن می شود که به منظور جلوگیری از آن باید تدابیری را اتخاذ نمود. بالا رفتن دمای روغن هیدرولیک باعث بیشتر شدن نرخ اکسیده شدن آن خواهد شد. ضمن اینکه ویسکوزیته آن کاهش پیدا می کند. همچنین اگر دمای روغن هیدرولیک کاهش یابد ضمن افزایش پیدا کردن ویسکوزیته، پمپ کردن آن نیز سخت شده و به طور کلی در روند کاری دستگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت. به همین علت به منظور کنترل کردن دمای روغن و همچنین جلوگیری از بالا رفتن دمای آن از مبدل حرارتی روغن استفاده می گردد.

در مبدل حرارتی روغن هیدرولیک از سیال هایی نظیر هوا یا آب به منظور کاهش یافتن و یا بیشتر شدن حرارت استفاده می گردد. مبدل ها با توجه به اینکه در چه محلی به کار گرفته شوند دارای انواع گوناگونی هستند. به عنوان مثال ساده ترین نوع مبدل حرارتی روغن، خنک کننده روغن هیدرولیکی و یا کولر روغن هیدرولیک است که با استفاده نمودن از هوا، روغن هیدرولیک را خنک می نماید. ضمن اینکه می توان برای صنایع سنگین هم از مبدل حرارتی روغن استفاده کرد. این نوع مبدل ها ضمن خنک کردن روغن می تواند جهت افزایش دادن دمای روغن هم مورد استفاده قرار بگیرد.

مبدل حرارتی روغن در صنایعی نظیر مواد غذایی، نیروگاه تولید برق، صنایع شیمیایی و… کاربرد دارد.

مبدل حرارتی روغن

انواع مبدل حرارتی روغن هیدرولیک

به طور کلی می توان گفت که مبدل حرارتی روغن به سه گروه کلی تقسیم می گردد:

۱- مبدل حرارتی لوله ای

۲- مبدل حرارتی صفحه ای

۳- مبدل حرارتی هوا خنک

مبدل حرارتی روغن لوله ای

مبدل حرارتی لوله ای از جمله انواع مبدل پرکاربرد در صنایع است. این مبدل در چند نوع مختلف در بازار وجود دارد که می توانید با بررسی مزایا و معایب هر یک از آنها مناسب ترین نوع مبدل حرارتی روغن را انتخاب نمایید. یکی از انواع مبدل لوله ای مربوط به مبدل حرارتی دو لوله ای می شود که ساده ترین نوع مبدل روغن بوده و کاربرد اصلی آن در تبادل حرارت میان سیالات گازی می باشد. مبدل پوسته و لوله نوع دوم مبدل لوله ای است که می توان آن را پراستفاده ترین مبدل حرارتی روغن در صنعت دانست. خود این مبدل حرارتی در سه گروه مبدل U شکل، مبدل مستقیم یک پاس و مبدل مستقیم دو پاس تقسیم بندی می شود.

مبدل حرارتی روغن صفحه ای

از یک فریم متحرک و ثابت و همچنین صفحات موجدار ایجاد شده است. در این نوع مبدل حرارتی روغن، سیال داغ به طرف پایین و سیال سرد به طرف بالا حرکت کرده و به تبادل گرما می پردازند. استفاده از مبدل حرارتی روغن و آب دارای مزایایی نیز می باشد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش پیدا کردن عمر روغن مورد استفاده
  • افزایش پیدا کردن عمر قطعات صنعتی
  • بهبود عملکرد سیستم

مبدل حرارتی روغن هوا خنک

در ساختار این نوع مبدل چندین فن مورد استفاده قرار گرفته است که زمان عبور سیال با دمای زیاد، وزش هوا به وسیله این فن ها باعث کاهش یافتن دمای سیال خواهد شد.

مبدل حرارتی روغن و آب

مبدل حرارتی روغن و آب به منظور خنک کاری روغن در سیستم های هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. البته کاربرد آن تنها در سیستم های هیدرولیک نیست و به طور کلی در هر گونه روغن که به خنک کاری احتیاج داشته باشد قابل استفاده خواهد بود. این نوع مبدل ها به علت اهمیت خاصی که دارند باید با استفاده از بهترین متریال و در بهترین طرح ها ساخته شوند.

با توجه به این موضوع که تیوب باندل مبدل حراراتی روغن و آب از نوع Floating می باشد دارای کمترین میزان تنش حراراتی بوده که همین نکته موجب افزایش میزان مقاومت محل اتصال لوله ها به تیوب شیت در هنگام فشارهای غیرطبیعی می شود.

با توجه به بازشو بودن تیوب باندل این نوع مبدل ها می توان داخل و خارج لوله ها را برای سیال های بدون فیلتر تمیزکاری نمود. در قسمت هایی با آب بدون سختی از لوله های مسی بهره گرفته می شود و در صورتی که خنک کاری با آب دریا انجام شود باید از لوله های کاپرنیل استفاده گردد. ضمن اینکه به منظور خنک کاری سیال های خورنده لوله هایی با جنس استنلس استیل به کار گرفته خواهد شد.

لوله های مورد استفاده در مبدل حرارتی روغن و آب ممکن است از نوع فین دار یا صاف باشد اما در لوله های صاف فرآیند انتقال حرارت به بهترین شکل انجام گرفته و افت فشار نیز زیاد نخواهد بود. بیشترین میزان فشار این نوع مبدل ها در سمت آب ۱۰ مرتبه و در سمت روغن ۲۰ مرتبه می باشد.

مبدل حرارتی روغن و آب

کاربردهای مبدل حرارتی روغن و آب

با توجه به توضیحات داده شده مشخص است که مبدل های حرارتی روغن و آب دارای اهمیت زیادی بوده و کاربردهای مختلفی را نیز دارند. در ادامه قصد داریم تا مهم ترین کاربردهای این نوع مبدل ها را ذکر کنیم.

  • استفاده در کارخانه های شیمیایی
  • استفاده در کارخانه های رنگ سازی
  • بهره گیری در کشتی سازی
  • استفاده در صنایع مواد غذایی
  • استفاده در فولادسازی
  • به کارگیری در نیروگاه های تولید برق
  • استفاده در صنایع کاغذ و چوب
  • اینترکولر و افترکولر کمپرسوره
  • به کارگیری در صنایع مختلف شیمیایی
  • استفاده در ماشین آلات تزریق پلاستیک
  • استفاده در پالایشگاه ها