فرمول راندمان مبدل حرارتی چیست؟

راندمان مبدل حرارتی

مبدل حرارتی به دستگاهی گفته می شود كه برای انتقال دادن حرارت میان دو سیال مورد استفاده قرار می گیرد و كاربرد زیادی در صنایع نفت، تاسیسات و پتروشیمی دارد. تقریبا هیچ صنعتی را نمی توان مثال زد كه یكی از انواع مختلف مبدل حرارتی را مورد استفاده قرار ندهد. یکی از مسائل مهم در رابطه با مبدل حرارتی مربوط به راندمان آن و همچنین فرمول راندمان مبدل حرارتی می شود.

یکی از مهم ترین مسائلی که در انتخاب و خرید مبدل حرارتی دارای اهمیت می باشد راندمان مبدل حرارتی است. هرچه میزان راندمان مبدل حرارتی بالاتر باشد کارکرد آن بهبود پیدا خواهد کرد. با اطلاع از برخی موارد می توان راندمان مبدل حرارتی را تا حد زیادی بهبهود بخشید. به همین دلیل د رادامه قصد داریم تا فرمول راندمان مبدل حرارتی را مورد بررسی قرار دهیم.

افزایش بهره وری با فرمول راندمان مبدل حرارتی

برای محاسبه میزان راندمان مبدل حرارتی نیاز داریم تا فرمول راندمان مبدل حرارتی را بدانیم. فرمول راندمان مبدل حرارتی عبارت است از:

فرمول راندمان مبدل حرارتی

اکنون بر اساس فرمول راندمان مبدل حرارتی می توانیم راندمان هر نوع مبدل حرارتی (بر اساس سیال گرم) را محاسبه نماییم. اما جالب است بدانید که با اتخاذ برخی روش ها این امکان وجود دارد که راندمان مبدل حرارتی تا حد زیادی بهبود پیدا کند. پس از بیان فرمول راندمان مبدل حرارتی قصد داریم تا در ادامه مطلب در مورد نحوه افزایش راندمان مبدل حرارتی صحبت کرده و عوامل موثر بر این کار را بررسی نماییم.

تغییرات درجه هوا

تفاوت میان مایع گرم و خنک کننده در موقع طراحی یک مبدل حرارتی دارای اهمیت زیادی می باشد. خنک کننده همواره باید در دمای کمتر از مایع داغ قرار بگیرد. مایع خنک کننده با دمای کمتر میزان گرمای بیشتری را به نسبت مایع خنک کننده ای که درجه حرارت بیشتری دارد از مایع داغ دریافت می کند. این یک اصل در مبدل های حرارتی است که در فرمول راندمان مبدل حرارتی نیز بدان اشاره شده است.

سرعت جریان

از دیگر عوامل مهمی که بر راندمان مبدل حرارتی تاثیر می گذارد جریان مایعات در ورودی و خروجی مبدل ها می باشد. افزایش یافتن جریان باعث افزایش ظرفیت مبدل حرارتی به منظور انتقال گرما می شود ولی جریان بیشتر به معنای جرم بیشتر می باشد که ممکن است جهت برداشتن انرژی و همچنین افت فشار و افزایش سرعت مشکل ساز شود.

نصب مبدل حرارتی

یک مبدل حرارتی باید حتما طبق دستورالعمل های تولید کنندگان نصب گردد. بهترین و موثرترین روش نصب مبدل حرارتی این است که جریان ها را در خلاف جهت قرار دهیم. به طور کلی نصب مبدل حرارتی موضوعی حساس و تخصصی است که باید توسط کارشناس انجام شود.

به طور کلی در افزایش راندمان مبدل حرارتی باید به مواردی نظیر روغن داغ، موقعیت نصب آب خنک کاری، نصب و نگهداری توجه کرد. البته دقت داشته باشید که افزایش راندمان مبدل حرارتی باعث بیشتر شدن قیمت آن نیز می شود بنابراین بهتر است در همان ابتدای خرید بهترین و متناسب ترین نوع آن را انتخاب کنید.

افزایش بهره وری راندمان مبدل حرارتی