مبدل حرارتی صفحه ای واشردار و ویژگی های آن

مبدل های حرارتی دسته ای از لوازم مورد استفاده در صنعت هستند که به منظور تبادل گرما بین سیال های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. مبدل های حرارتی دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آنها مبدل حرارتی صفحه ای واشردار می باشد. با توجه به اینکه مبدل های حرارتی صفحه ای جزو پرکاربردترین انواع مبدل های حرارتی محسوب می شوند در ادامه قصد داریم تا به معرفی ویژگی های مبدل حرارتی صفحه ای واشردار بپردازیم.

مبدل حرارتی صفحه ای واشردار ، یکی از انواع مبدل های حرارتی صفحه ای است که مانند سایر مبدل های حرارتی قابل استفاده در صنعت، به منظور تبادل حرارت میان سیالات متفاوت به کار می رود. این نوع مبدل های حرارتی یکی از پرکاربردترین مبدل ها در نوع خود هستند. همانطور که از نام این مبدل حرارتی بر می آید، یک مبدل حرارتی صفحه ای واشردار از تعدادی صفحات فلزی و تعدادی واشر یا Gasket ساخته شده است.

مبدل حرارتی صفحه ای واشردار

 شیوه کار مبدل حرارتی صفحه ای واشردار

مبدل حرارتی صفحه ای واشردار از تعدادی صفحه فلزی و همچنین تعدادی Gasket یا همان واشر تشکیل شده است. صفحات مورد استفاده در این مبدل به گونه ای طراحی شده اند که بین آنها تعدادی کانال به منظور رد شدن جریان سیال و راحت تر شدن فرآیند انتقال گرما به وجود بیاید.  یک طراحی ویژه برای این تجهیزات صنعتی استفاده از واشر مبدل حرارتی صفحه ای واشردار در فواصل میان پلیت ها یا صفحه ها است. وجود اتصالات محکم میان واشرهای تعبیه شده در کانال های حد فاصل صفحه ها در مبدل حرارتی صفحه ای واشردار، امکان اختلاط دو سیال که از داخل مبدل حرارتی عبور می کنند را به حد صفر می رساند. همین اتصالات محکم، خود به عنوان یک مجرا برای عبور آسانتر سیال عمل می کند. بنابراین در فاصله بین هر ۲ صفحه یک واشر ویژه قرار می گیرد که نقش آب بندی ۲ صفحه و به وجود آوردن کانالی به منظور عبور سیال ها را خواهد داشت. مجموعه صفحات استفاده شده در مبدل در شرایطی که بهیکدیگر فشرده شده اند ۴ کانال به منظور ورود و خروج سیال های سرد و گرم ایجاد خواهند کرد. در نهایت این سیال ها به شکل یک در میان در کانال های ایجاد شده به وسیله صفحه ها حرکت کرده و انتقال گرما با راندمان بیشتری انجام می شود. دقت داشته باشید که وجود اتصال های مستحکم بین واشرهای موجود در کانال های حد فاصل صفحات در مبدل حرارتی صفحه ای واشردار احتمال مخلوط شدن دو سیال را به صفر خواهد رساند.

یک مبدل حرارتی صفحه ای واشردار می تواند ظرفیت حرارتی یا خنک کنندگی این دستگاه را افزایش یا کاهش دهد؛ این کار توسط تغییر تعداد صفحه یا پلیت مبدل حرارتی صفحه ای واشردار امکان پذیر است. همین عامل موجب سهولت بازرسی یا تعمیرات مبدل حرارتی در صورت نیاز خواهد شد. برای ساخت این گونه مبدل های حرارتی از استنلس استیل، تیتانیوم (در برخی موارد ساخت)، پلیت ها یا صفحات انتهایی که معمولاً از فولاد مقاوم ساخته شده اند و تعداد واشر استفاده می شود. واشر مبدل حرارتی صفحه ای واشردار، قطعات لاستیکی هستند که از دوام بالایی در شرایط دمایی و فشار مختلف برخوردار می باشند.

 

موارد کاربردی مبدل حرارتی صفحه ای واشردار در صنعت چیست؟

از مبدل حرارتی صفحه ای واشردار برای راه اندازی یک سیستم خنک کننده، تأسیسات گرمایشی یا سیستم های تمیز کننده در صنایع استفاده می شود. این مبدل ها ظرفیت های حرارتی بالایی دارند و مهم ترین مزیت آن ها این است که پلیت مبدل حرارتی صفحه ای واشردار را می تواند مطابق با نیاز صنایع در بخش انتقال حرارت، تغییر داد. تمام قسمت های این مبدل حرارتی در برابر افت فشار یا نوسانات دمایی و فشاری بالا، مقاوم هستند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای واشردار این است که اگر در هر شرایطی بنا بر اتفاق یا حادثه، یکی از پلیت های مبدل آسیب دید یا از خط عملکرد خارج شد، مهندسان می توانند به سرعت یک صفحه جدید را جایگزین آن کنند. نصب واشر مبدل حرارتی صفحه ای واشردار در این مبدل ها نقش مهمی در دوام و ثبات عملکرد آن در انتقال حرارت دارد.

ویژگی های مبدل حرارتی صفحه ای واشردار

مبدل حرارتی صفحه ای واشردار امکان کاهش یا افزایش ظرفیت خنک کنندگی یا حرارتی را ارائه می کند. همین موضوع سبب می گردد که فرآیند تعمیرات یا بازرسی مبدل حرارتی در صورت نیاز خیلی راحت تر انجام شود. در ساخت مبدل حرارتی صفحه ای واشردار به طور معمول از استلنس استیل و همچنین صفحات فولادی و تعدادی واشر استفاده می شود. واشرهای مورد استفاده در این نوع مبدل حرارتی قطعه های لاستیکی می باشند که در فشار و دمای مختلف دارای دوام بسیار خوبی می باشند. از مبدل های حرارتی صفحه ای واشردار در موارد مختلف استفاده می شود که مهم ترین آن مربوط به راه اندازی تاسیسات گرمایشی، سیستم خنک کننده و همچنین سیستم های تمیزکننده می شود. نصب مبدل حرارتی صفحه ای تاثیر بسیار مهمی را در نحوه عملکرد آن خواهد داشت.