مبدل حرارتی هوا خنک ( کولر هوایی )

مبدل حرارتی هوا خنک یا Air – Cooled Heat Exchanger، نوعی مبدل حرارتی بسیار پرکاربرد است که بر اساس انتقال حرارت میان سیال و هوا کار می کند. این نوع مبدل با علامت اختصاری ACHE نشان داده می شود و یکی از تجهیزات برج های خنک کننده یا Cooling Towers در صنایع به شمار می رود. این نوع مبدل ها از پركاربردترین مبدل هاي حرارتي در صنایع هستند . در مناطقی که تهیه آب به عنوان منبع سرمایش مقدور نبوده و یا پر هزینه می باشد ، بهترین و اولین گزینه برای تامین سرمایش مورد نیاز ، استفاده از مبدل های حرارتی هوا خنک ( کولر هوایی ) است.

در این مبدل، حرارت از یک سیال دریافت شده و سپس به هوا خارج می گردد. البته در مورد نحوه عملکرد این نوع مبدل های حرارتی، تفاوت زیادی میان خارج شدن حرارت به هوا و انتقال حرارت به آب وجود دارد. از این مبدل نیز همانند یک مبدل حرارتی پوسته و لوله در برج خنک کننده در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی استفاده می شود.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های استفاده از مبدل حرارتی هوا خنک در فرآیندهای صنعتی این است که این مبدل ها به آب نیازی ندارند؛ این جمله به آن مفهوم است که پروژه های صنعتی با ظرفیت بالای خنک کنندگی لازم نیست در نزدیکی منابع آبی برای خنک سازی ساخته شوند. در حقیقت، یک مبدل حرارتی هوا خنک می تواند به عنوان یک کولر هوایی، نقش خنک کنندگی فرآیندها را ایفا کند.

مبدل حرارتی هوا خنک از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

مبدل حرارتی هوا خنک از یک یا چند سطح مختلف به صورت دسته ای برای انتقال حرارت تشکیل شده است؛ در این نوع تجهیزات، یک دستگاه خنک کننده هوا مانند یک فن نیز قرار دارد. اگر پره های این فن خنک کننده به صورت طبیعی حرکت کنند به اندازه کافی قوی هستند تا سیستم کولر هوایی در مبدل حرارتی هوا خنک را فعال کنند اما در مواردی که امکان حرکت خودکار فن وجود نداشته باشد، به صورت مکانیکی آن را به حرکت در می آورند.

در مبدل حرارتی هوا خنک ، برخی از ساختارهای نگهدارنده تعبیه شده است که بتواند قسمت های درون مبدل را ثابت نگه دارد؛ قسمت مشخصی در این مبدل ها وجود دارد که امکان بازرسی قسمت های مختلف و یا تعمیرات آن را میسر می سازد. قسمت دیگر در مبدل فوق وجود دارد که می توان از طریق آن شرایط دمایی را نیز کنترل نمود.

صفحات مستطیل شکل درون مبدل حرارتی هوا خنک در چند ردیف در کنار یکدیگر قرار داده می شوند و یک مسیر ویژه برای عبور سیال و تسهیل انتقال حرارت را فراهم می آورند. مبدل حرارتی هوا خنک در حقیقت، یک مبدل با جریان مخالف است. سیال داغ از بالای مبدل حرارتی به بستر وارد می شود و هوا به صورت عمودی در زیر آن به سمت بالا جریان پیدا می کند. به این ترتیب، حرارت میان سیال و هوا مبادله می گردد.

در واقع در این مبدل حرارتی هوا خنک ( کولر هوایی ) ، سیال گرم درون مجموعه‌ای از لوله‌ها که به صورت افقی کنار هم قرار گرفته‌اند توزیع می‌شود و همزمان با عبور هوای محیط از روی جداره لوله ها ، فرآیند انتقال حرارت انجام میشود .
سطح انتقال حرارت بین سیال داخل لوله‌ها با هوای خنک کننده با تعبیه پره های خاصی به جداره خارجی لوله‌ها افزایش می یابد.
مبدل های حرارتی هوا خنک  از نظر شکل جریان، از نوع متقاطع بوده و جریان هوای لازم برای خنک کردن سیال داخل لوله‌ها به وسیله یک فن تأمین می‌شود. اگر این فن بالای لوله‌ها قرار گیرد به آن مکشی و اگر پایین لوله‌ها قرار گیرد به آن دمشی می گویند.

 

سایر مبدل های حرارتی

مشخصات فنی کولر هوایی ( مبدل حرارتی هوا خنک ) :

اجزاء اصلی تشکیل دهنده  کولر هوایی  :

  • لوله های انتقال حرارت دارای فین
  • محفظه توزیع حریان هوا
  • فن و تجهییزات جانبی آن
  • سر جلویی
  • سر عقبی
  • صفحه لوله
  • بدنه مبدل

 

شرایط کاری مبدل حرارتی هوا خنک ( کولر هوایی ) :

  • فشار کارکرد: ۰ – ۶۰۰۰ psi
  • دمای کارکرد:-۲۵۰ – ۸۰۰ C
  • مواد اولیه : گستره وسیعی از مواد اولیه فلزی و غیر فلزی

 

استانداردهای طراحی و ساخت مبدل حرارتی هوا خنک ( کولر هوایی ) :

  • API 661 که توسط انجمن نفت امریکا تدوین شده است و برای طراحی و ساخت مبدل حرارتی هوا خنک ( کولر هوایی )  استفاده می گردد.
  • ASME Sec VIII که برای طراحی مکانیکی تجهییزات تحت فشار استفاده می گردد.
طراحی مبدل حرارتی هوا خنک

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مبدل حرارتی هوا خنک و همچنین ثبت سفارشات می توانید از راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید.

شماره تلفن ثابت :۰۲۱۸۸۲۴۱۲۷۳- ۰۲۱۶۶۴۹۶۰۳۴
شماره همراه : ۰۹۱۲۱۰۲۹۱۵۸
آدرس ایمیل : info@rahavardSaei.com
آدرس تلگرام : www.telegram.me/Rahavardsaei
آدرس وب سایت : www.Rahavardsaei.com

طراحی و ساخت مبدل حرارتی هوا خنک

کاتالوگ مبدل حرارتی هوا خنک

قیمت مبدل حرارتی هوا خنک