مبدل حرارتی استخر چیست؟

وظیفه مبدل حرارتی استخر چیست؟

مبدل حرارتی استخر به وسیله ای گفته می شود که به منظور انتقال دادن حرارت بهینه از یک سیال به سیالی دیگر و به صورت غیر مستقیم استفاده می شود. مبدل حرارتی پوسته و لوله یک مبدل بسیار مناسب برای استخر و جکوزی می باشد که دو جنس لوله مسی و استنلس استیل ساخته می شود. در مبدل های حرارتی پوسته و لوله جریان از درون لوله های صاف عبور کرده و جریان دیگر در میان و اطراف تیوپ ها و همچنین در داخل پوسته در حرکت است و توسط بافل ها در مسیری مشخص هدایت می گردد.

مبدل های آب به آب پر کاربردترین و ساده ترین روش به منظور گرم کردن آب استخرها محسوب می شوند. مبدل های حرارتی به طور کلی از دو مدار گردش سیال برخوردار هستند که در یکی از آنها، آب حاصل از تجهیزات مولد و در مدار دوم آب گرم لازم که همان آب استخر می باشد گردش پیدا می کند. بنابراین به منظور گرم کردن آب استخر مبدل های حرارتی با دو مدار گردش مورد استفاده قرار می گیرد که در یک طرف آب گرم بویلر و در طرف دیگر آب استخر در حال جریان می باشد.

مبدل حرارتی استخر

مزایای مبدل حرارتی استخر استیل

مبدل حرارتی استخر استیل به منظور گرمایش استخر، گرمایش آکواریوم های بزرگ و همچنین گرمایش جکوزی مورد استفاده قرار می گیرد و برای این موارد بسیار مناسب است. این نوع مبدل حرارتی دارای ویژگی هایی است که آن را برای استفاده در استخر مناسب ساخته است. در ادامه قصد داریم تا مزایای استفاده از این نوع مبدل را بیان کنیم:

  • استیل دارای مقاومت خیلی زیادی در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده در آب استخر و جکوزی می باشد. از جمله این مواد شیمیایی می توان به کلر و اسید اشاره کرد. همین نکته موجب بالا رفتن طول عمر مبدل حرارتی استخر نسبت به مبدل های مسی خواهد شد که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.
  • مبدل حرارتی استیل در مقایسه با مبدل هایی از که از جنس مس هستند بسیار کمتر در معرض رسوبات مختلف قرار خواهند گرفت و در نتیجه موجب انتقال بهتر حرارت شده و سوراخ شدن مبدل و همچنین به وجود آمدن نشتی جلوگیری به عمل می آورد.
  • اندازه و ابعاد مبدل حرارتی استخر استیل نسبت به مبدل های حرارتی از جنس مس کوچک تر می باشد و همین مسئله موجب صرفه جویی در اشغال فضای موتورخانه می شود.
  • وزن مبدل حرارتی استیل در مقایسه با مبدل حرارتی از نوع مسی کمتر است و همین موضوع باعث افزایش سرعت نصب خواهد شد و به ساپورت ساده تری احتیاج خواهد داشت و حمل و نقل آن بسیار ساده تر خواهد بود.

مزایای مبدل حرارتی استخر استیل

نکات مهم در انتخاب مبدل حرارتی استخر

در انتخاب مبدل حرارتی استخر باید به چند نکته توجه کنید که در ادامه ذکر خواهد شد:

  • نوع استخر از لحاظ روباز یا سر بسته بودن و همچنین عمومی یا خصوصی بودن مشخص باشد
  • مشخص بودن اختلاف دما به منظور افزایش دمای آب استخر
  • مشخص بودن تعداد مبدل های مورد نیاز
  • تعیین کردن مدت زمان لازم برای گرمایش استخر

نکات مهم در نصب مبدل حرارتی استخر

انتخاب و نصب درست و اصولی مبدل حرارتی دارای اهمیت زیادی می باشد. در انتخاب و نصب مبدل حرارتی باید به نکات مختلفی اشاره داشت که از جمله آن می توان به میزان و نحوه تبادل حرارت اشاره کرد که در استخرهای پوشیده و روباز دارای تفاوت می باشد.

به منظور سهولت در هواگیری و اشغال شدن کمتر فضا بهتر این است که مبدل حرارتی استخر به شکل عمودی نصب گردد. شیر ورودی و خروجی که در مسیر آب وجود دارد و همچنین خط گرمایش و البته مسیر اجرای By Pass آب از موارد مهمی است که در هنگام نصب مبدل حرارتی استخر باید به آنها توجه شود. کلیه مبدل های حرارتی بعد از گذشت مدتی به اسیدشویی و سرویس نیاز پیدا می کنند که با نصب کردن شیرآلات مذکور انجام این کارها راحت تر خواهد شد. استفاده از پایه های استاندارد نیز در نصب مبدل حرارتی استخر دارای اهمیت می باشد.

ویژگی های مبدل حرارتی استخر مناسب

یک مبدل حرارتی استخر مناسب باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهد شد:

  • برخورداری از راندمان بالا و پایین بودن مصرف سوخت و انرژی
  • امکان طراحی و تولید در ابعاد فشرده و همچنین با حجم کم در صورت نیاز مشتری
  • برخورداری از ساختاری مستحکم و وجود اتصالات مناسب
  • ایجاد کمترین افت فشار در آب از طریق طراحی مخصوص
  • مقاومت در مقابل خوردگی کلر موجود در آب و آب شور
  • امکان دسترسی راحت به اجزای داخلی به منظور پاکسازی دوره ای و همچنین تعویض قطعه معیوب

به طور کلی می توان با محاسبه کردن دقیق تلفات استخر اقدام به انتخاب یک مبدل مناسب به منظور گرمایش آب استخر کرد. می توان ادعا کرد که مبدل حرارتی پوسته و لوله به منظور گرمایش آب استخر محبوب تر است.

مبدل حرارتی استخر استیل

مبدل حرارتی استخری استیل یک گزینه عالی به منظور گرم کردن آب استخرهای کلردار می باشد و به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مبدل حرارتی استخر دارای مقاومتی بالا در مقابل خوردگی کلر داخل آب دارد. برای استخرهای آب شور یا آب دریا نیز مبدل حرارتی تیتانیوم گزینه ای مناسب محسوب می شود زیرا تیتانیوم دارای مقاومتی بالا در برابر خوردگی آب شور است. مبدل های حرارتی پوسته و لوله تیتانیوم و استیل بومن انگلستان گزینه ای بسیار مناسب به منظور گرمایش آب استخرها می باشد.