معرفی مبدل حرارتی موتورخانه

مبدل حرارتی وسیله ای است که وظیفه انتقال گرما از یک سیال به سیال دیگر را بر عهده دارد. سیال مذکور ممکن است از نوع گاز یا مایع باشد. مبدل حرارتی در موارد مختلفی کاربرد دارد که یکی از مهم ترین آنها در موتورخانه ساختمان ها می باشد. مبدل حرارتی موتورخانه به منظور تولید آب گرم مورد نیاز ساختمان ها در یک موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع مبدل حرارتی از نوع منبع کویل دار است که با استفاده از آن آب گرم بهداشتی ساختمان تامین می گردد. در ادامه به بررسی مبدل حرارتی موتورخانه خواهیم پرداخت.

 مکانیزم مبدل حرارتی موتورخانه

مکانیزم عمل مبدل حرارتی موتورخانه از نوع منبع کویل دار بدین صورت می باشد که یک کویل که به بویلر اتصال دارد و شامل بخار داغ یا آب داغ است داخل منبعی حجیم تحت عنوان منبع کویل دار قرار می گیرد که پر از آب است. بخار یا آب داغ با عبور نمودن از کویل، آب داخل منبع را گرم خواهد کرد و از طریق پمپ برای مصارف گوناگون به داخل ساختمان می فرستد. این کویل به طور معمول به شکل مارپیچی یا U می باشد و جنس آن نیز از مس است. البته بسته به کیفیت آب مورد استفاده ممکن است که جنس کویل نیز تغییر کند و مثلا از جنس استیل باشد.

مبدل حرارتی موتورخانه در واقع جایگزینی برای منبع های دو جداره ای هستند که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. این منبع های دوجداره دارای ۲ استوانه بزرگ و کوچک بودند که داخل هم رفته و گرما از جداره استوانه انتقال پیدا می کرد. مبدل حرارتی موتورخانه دارای مزایایی نسبت به منبع دوجداره می باشد که از جمله آنها می توان به امکان دسترسی و پاکسازی کویل های موجود در منبع اشاره داشت. در برخی از مدل های مبدل حرارتی موتورخانه از کویل های پره دار برای بالا بردن سطح میزان تبادل گرما بهره گرفته می شود تا در نتیجه کارایی سیستم بیشتر شود.

مبدل حرارتی موتورخانه

مبدل حرارتی موتورخانه در طرح ها و ظرفیت های مختلفی تولید می شود و کویل های مورد استفاده در این مبدل ها نیز دارای جنس های گوناگونی از جمله استیل، مس و آلومینیوم می باشد. در صورتی که قصد خرید یک مبدل حرارتی موتورخانه را به منظور تامین نمودن آب گرم بهداشتی ساختمان خود را دارید حتما سعی کنید خرید خود را از مراکز فروش معتبر انجام دهید تا از لحاظ کیفیت و قیمت دستگاه خیالتان راحت باشد.