آموزش طریقه نصب مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی را می توان جزو پراستفاده ترین وسایل در فرآیندهای شیمیایی به شمار آورد که در واحدهای صنعتی گوناگون کاربرد دارند. مبدل حرارتی وسیله ای جهت انتقال انرژی گرمایی میان دو یا چندین سیال در دماهای مختلف است. این عملیات ممکن است میان مایع با مایع، گاز با گاز و گاز با مایع انجام بگیرد. مبدل های حرارتی برای خنک نمودن سیال گرم و همچنین گرم نمودن سیال با دمای کمتر و یا هر دو مورد استفاده می شوند. نصب مبدل حرارتی دارای جزئیات خاصی می باشد که باید رعایت شوند. به همین علت قصد داریم تا در این مطلب در رابطه با طریقه نصب مبدل حرارتی صحبت کنیم.

نکته مهم در طریقه نصب مبدل حرارتی

در هنگام نصب مبدل حرارتی صفحه ای لازم است که در مسیر آب ورودی به مبدل حرارتی از شیر یک طرفه استفاده شود. همچنین حتما توجه کنید که مسیر حرکت آب گرم شونده و گرم کننده می بایست خلاف جهت یکدیگر باشد. ضمنا پیش از نصب کردن مبدل حرارتی صفحه ای بهتر است که کاتالوگ شرکت سازنده آن را مطالعه کنید. امروزه نصب مبدل حرارتی صفحه ای در کارگاه های صنعتی و موتورخانه های رواج زیادی پیدا کرده است. بنابراین در صورت آموزش طریق نصب مبدل حرارتی به شکل اصولی می توان از مزایای آن بهره برد و معایب آنها را تا حد زیادی کاهش داد.

طریقه نصب مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای یا heat exchanger plate یک نوع مبدل حرارتی با ابعاد خیلی کم در مقایسه با ظرفیت حرارتی اش است. مبدل حرارتی صفحه ای از جمله انواع مختلف مبدل های حرارتی است که کاربردهای بسیار زیادی را در صنایع مختلف دارد.

آموزش طریقه نصب مبدل حرارتی صفحه ای

این ویژگی مبدل حرارتی صفحه ای موچب گشته که تولید کنندگان و استفاده کنندگان مبدل حرارتی گرایش به استفاده از آن پیدا نمایند. این نوع مبدل حرارتی علاوه بر ابعاد کوچکی که دارد دارای کارایی بالایی بوده و اتلاف انرژی آن بسیار پایین می باشد. با توجه به استفاده روزافزون از مبدل حرارتی صفحه ای تصمیم گرفتیم تا در این مطلب طریقه نصب مبدل حرارتی صفحه ای را به طور خاص مورد بررسی قرار دهیم.

طریقه نصب مبدل حرارتی از هر نوعی که باشد باید بر اساس دستورالعمل های آن انجام بگیرد. طریقه نصب مبدل حرارتی صفحه ای به علت ابعاد کوچک و وزن کم آن راحت است اما اگر نصب آن به درستی انجام نشود تمام ویژگی های مثبت خود را از دست خواهد داد. در ادامه قصد داریم تا نکاتی مهم در رابطه با نصب این نوع مبدل ها را ذکر کنیم.

به طور کلی نصب مبدل حرارتی صفحه ای در سه حالت مختلف شامل حالت ایستاده، افقی و افقی پهنا انجام می شود. یا به عبارتی طریقه نصب مبدل حرارتی صفحه ای میتواند به شکل افقی یا عمودی باشد اما در هر دو صورت باید توجه داشت مبدل به روشی نصب گردد که هوا به راحتی از آن خارج شود. در وضعیت افقی بهتر است که سر لوله های ورودی و خروجی به طرف بالا و در وضعیت عمودی سر این لوله ها تا حدی شیب به طرف بالا داشته باشند. اغلب مبدل های حرارتی صفحه ای به صورت ایستاده نصب می شوند اما در برخی موارد خاص می توان آن را به شکل افقی یا خوابیده به بغل نیز نصب نمود. در نصب مبدل حرارتی به صورت افقی دقت داشته باشید که حتما لوله ها به طرف بالا باشد. نصب در حالت افقی پهنا یا خوابیده به بغل تنها در ظرفیت های پایین امکان پذیر است.

به منظور نصب کردن مبدل های حرارتی صفحه ای که ابعاد بزرگ دارند بهتر است از شاسی استفاده گردد. این کار باعث می شود تا بدون اینکه به لوله ها وزن اضافه تحمیل شود در جای خودش محکم شده و یا به طور مستقیم در کف موتورخانه بر روی زمین قرار نگیرد. مهم ترین نکته در طریقه نصب مبدل حرارتی صفحه ای نحوه متصل شدن لوله های ورودی و خروجی است.

در بیشتر مبدل های صفحه ای محل ورود و خروج دارای تفاوت نیست و فقط اینکه لوله های آب خروجی و ورودی خلاف جهت یکدیگر باشند دارای اهمیت است. این در حالی است که در برخی مبدل ها به علت وجود پره های هدایتی درون صفحات رعایت کردن جهت صحیح و همچنین محل ورود و خروج می تواند در راندمان مبدل حرارتی موثر باشد.

طریقه نصب مبدل حرارتی

نحوه لوله کشی مبدل حرارتی صفحه ای

در فرآیند نصب مبدل حرارتی صفحه ای نحوه لوله کشی آن دارای اهمیت زیادی می باشد. لوله کشی این نوع مبدل باید به گونه ای صورت بگیرد که جهت حرکت سیال ها بر خلاف یکدیگر باشد. مبدل حرارتی صفحه ای که در تامین آبگرم ساختمان استفاده می شود از ۴ محل اتصال بهره می برد که اتصالات هم اندازه با هم ارتباط دارند و لازم است تا به یک خط اتصال پیدا کنند. در ادامه نحوه اتصالات این ۴ محل را توضیح می دهیم.

آب سرد ورودی می بایست به اتصال پایینی با اندازه یک اینچ متصل گردد و آبگرم مصرفی دارای اتصال ۱ اینچ بوده و از سمت بالا خارج خواهد شد. آبگرم ورودی موتورخانه به اتصال بالایی ۲ اینچی وصل خواهد شد و آبگرم برگشتی موتورخانه نیز از سمت اتصال پایینی ۲ اینچی خارج می گردد. بعد از اجرای این اتصالات دقت کنید که حتما یک شیر اطمینان را به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به مبدل حرارتی نصب کرده باشید.