کاربرد نفت در صنعت داروسازی

صنعت داروسازی یکی از صنایع بزرگ هر کشور محسوب می شود. نفت و فرآورده های نفتی نیز جزو ذخایر غنی و ارزشمند طبیعی به شمار می روند که وجود آن برای تولیدات صنعتی هر جامعه ای نیاز است. جالب آن است که بدانید این دو صنعت مهم و بزرگ در حقیقت با یکدیگر در ارتباط هستند. حتی لازم به ذکر است که در نظر داشته باشید از موارد کاربرد مبدل های حرارتی در صنعت داروسازی می توان به فرآیندهای استخراج ماده موثر، تولید آب مقطر و … اشاره نمود. شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که داروهایی که برای درمان بیماری ها تجویز می شوند چگونه با نفت ارتباط پیدا می کنند؟! این مطلب به بررسی این پرسش و تشریح کاربرد نفت در صنعت داروسازی می پردازد.

صنعت داروسازی

آشنایی با نفت و فرآورده های نفتی

نفت خام به خودی خود، قابل استفاده در هیچ صنعت تولیدی دیگری نیست. نفت خام، ناخالصی های زیادی دارد که برخی از آن ها مانند گازهای گوگرددار بسیار خطرناک هستند، پی طبیعتاً استفاده از نفت خام در تولید دارو، یک تصور بسیار غلط است.

برای اینکه بتوان از نفت در صنعت داروسازی استفاده کرد، ابتدا باید نفت به واحدهای پالایشگاهی فرستاده شود تا تمام فرآیندهای پالایش، تصفیه و جداسازی اجزای آن به طور کامل و با راندمان بالا انجام گیرد. پالایش نفت خام و تولید مشتقات، فرآورده ها و ترکیبات شیمیایی که پایه اصلی آن ها از نفت بوده است، دقیقاً همان مواد اولیه ای هستند که در صنعت داروسازی به کار می روند.

در یک واحد پالایشگاهی نفت خام، ترکیباتی مانند زایلن، تولوئن، اسید سولفوریک، استون، انیدریدها، جوش شیرین و … تولید می شود. این مواد در واحدهای تولید مواد شیمیایی به ترکیبات شیمیایی و معدنی تبدیل می شوند که به عنوان مواد اولیه برای تهیه انواع دارو در صنعت داروسازی کاربرد دارند.

 

کاربرد نفت در صنعت داروسازی ؛ در صنعت داروسازی چه می گذرد؟

صنعت داروسازی، مهم ترین صنعت در حوزه پزشکی و سلامت افراد جامعه است. در کارخانه های داروسازی، انواع داروهای خوراکی، پمادها، کرِم ها، شربت ها، آمپول های تزریقی، داروهای خاص و … تولید می شوند که همه آن ها از مواد شیمیایی منشأ گرفته اند. در حقیقت، پایه و اساس مواد اولیه صنعت داروسازی، نفت خام و فرآورده های آن بوده است. برای درک بهتر این مسائل می توانید نمونه های زیر را مطالعه کنید.

در صنعت داروسازی برای تولید داروهای بیهوشی از گازهای نفتی استفاده می شود؛ ماده اولیه قرص آسپیرین که برای بیماری های قلبی، درد و تب تجویز می شود از همین نفت به دست می آید؛ برخی از داروهایی که ماهیت پلیمری با ساختار مولکولی بلند دارند از مواد نفتی به دست آمده اند؛ این داروهای معمولاً دارای گروه های هیدروکربنی بوده و بنابر شرایط سنتز، برخی از گروه های عاملی دیگر را نیز در ساختار خود دارند. علاوه بر صنعت داروسازی، مشتقات نفتی در تولید تمام لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به نوعی کاربرد دارند.