صنعت ریخته گری فولاد

ریخته گری فولاد ، یک صنعت معروف، پرکاربرد و بسیار مهم در هر کشوری است. صنعت ریخته گری از گذشته های دور توسط جوامع مورد توجه قرار داشته است؛ زمانی که بشر دریافت که می تواند با ذوب فلزات و قالب گیری مجدد، ابزارها و وسایل مورد نیاز خود را بسازد به گونه ای که تجهیزات تولید شده بسیار مقاوم تر باشند. تعریف ریخته گری فولاد نیز بر همین اساس انجام می شود؛ ریخته گری عبارت است از فرآیندی که طی آن، فلزات در دمای بسیار بالا در کوره ها ذوب می شوند و سپس به درون قالب های مخصوص ریخته شده و فرآیند سرد شدن روی آن ها انجام می گیرد. محصولاتی که در صنایع ریخته گری فولاد تولید می شوند بسیار متنوع و دارای خواص فیزیکی و مکانیکی ویژه هستند.

صنعت ریخته گری فولاد

ریخته گری فولاد چه اهمیت در صنایع دارد؟

شاید ریخته گری فولاد در ابتدای تعریف، یک صنعت بسیار دشوار و پیچیده باشد اما مزایایی که به دنیای صنعت ارائه می دهد به قدری ارزشمند هستند که باعث شده ریخته گری به عنوان یک صنعت عالی رتبه در هر کشور شناخته شود. در صنعت ریخته گری، امکان تولید قطعات و ابزارهای فلزی با شکل های متنوع و غیر متداول امکان پذیر است. با استفاده از تکنیک های ریخته گری، تولید قطعات و ابزارهایی با اندازه های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ ( با وزنی بیش از ده ها تن) به راحتی امکان پذیر است.

یکی دیگر از مزیت های صنعت ریخته گری فولاد، تولید آلیاژهایی است که خواص مکانیکی و فیزیکی بهتری دارند. به طور مثال، تولید پلیمرها یا سرامیک های مقاوم با استفاده از ریخته گری امکان پذیر می باشد. آنچه در صنایع فلزی بسیار عظیم به صورت قطعات فولادی، غلتک ها، بدنه خودروها، قطعات غول پیکر ماشین آلات صنعتی و … مشاهده می کنید در حقیقت، نمونه هایی از کاربردهای ریخته گری هستند.

 

ملزومات ریخته گری فولاد و ملاحظات زیست محیطی

اگرچه صنعت ریخته گری فولاد ، بسیار پر اهمیت و پرکاربرد است اما متأسفانه حجم زیادی از آلاینده های زیست محیطی توسط همین صنایع به محیط زیست وارد می شوند. درصد بالایی از این آلاینده ها، فلزات سمی هستند که به شدت برای محیط زیست خطرناک می باشند.

برای تولید انواع قطعات در صنایع ریخته گری فولاد ، قالب های مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند؛ این قالب ها از سرامیک های مقاوم به حرارت بالا ساخته شده اند و پس از اینکه ریخته گری به پایان رسید نیز به شکل اولیه خود باقی می مانند. فرآیندهایی که در طول ریخته گری آلیاژ های فولاد انجام می شوند از نظر شرایط دمایی، ویسکوزیته ماده مذاب و میزان انتقال حرارت باید به دقت بررسی و ارزیابی شده باشند. بررسی صنعت ریخته گری، به ویژه ریخته گری فولاد به حوصله و زمان بیشتری نیاز دارد که امید است در مباحث آینده به آن پرداخته شود.