آشنایی با مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره

مبدل های حرارتی در گستره وسیعی از انواع کاربردها مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این کاربردها می توان پالایشگاه ها، نیروگاه ها، صنایع پتروشیمی، صنایع فرآیندی، صنایع ساخت و تولید، صنایع غذایی و دارویی، گرمایش، صنایع ذوب فلز، تهویه مطبوع و کاربردهای فضایی اشاره کرد. این مبدل ها در دستگاه های گوناگون مانند دیگ بخار، کندانسور، مولد بخار، تبخیرکننده ها، برج خنک کن، خنک کن و گرم کن روغن، پیش گرم کن فن کویل، رادیاتورها، کوره ها و … دارای کاربرد می باشند. از جمله استفاده های رایج مبدل های حرارتی در ساختمان ها می باشد که مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره شده است. در ادامه قصد داریم تا در مورد مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره صحبت کنیم.

مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره

مبدل حرارتی ساختمان

مبدل حرارتی ساختمان یا همان مبدل حرارتی موتورخانه دارای دو کاربرد مختلف می باشد که یکی مربوط به مبدل حرارتی استخری می باشد و دیگری مربوط به مبدل حرارتی منبع کویل دار است. در کاربرد اول، مبدل حرارتی برای استخرها و جکوزی ها مورد استفاده قرار می گیرد و در کاربرد دوم، مبدل حرارتی به طور خاص برای تولید آب گرم بهداشتی استفاده می شود. در این مطلب ما قصد داریم در مورد مبدل حرارتی منبع کویل دار که به منظور گرم کردن آب ساختمان استفاده می شود صحبت کنیم.

مکانیز عملکرد آن بدین صورت است که یک کویل که به بویلر متصل بوده و حاوی بخار داغ یا آب می باشد داخل یک منبع بزرگ به اسم منبع کویل دار پر از آب قرار خواهد گرفت. آب یا بخار داغ از کویل عبور کرده و آب داخل منبع را گرم می کند و در نهایت به کمک پمپ کار ارسال آن برای مصارف ساختمانی مختلف را انجام می دهد. کویل به طور معمول از جنس مس می باشد اما گاهی نیز بر اساس کیفیت آب ممکن است جنس آن به استیل و… تغییر پیدا نماید.

مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره

در گذشته ای نه چندان دور به منظور تهیه آب گرم بهداشتی ساختمان ها از منبع دو جداره به جای منبع کویل دار استفاده می شد. منبع دو جداره دارای دو استوانه بزرگ و کوچک بود که داخل یکدیگر قرار گرفته و حرارت از طرف جداره استوانه انتقال می یافت. اما امروزه دیگر مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره گشته است. در واقع این مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره همان منبع کویل دار می باشد که خودش نوعی مبدل حرارتی محسوب می شود. کویل هایی که در منبع وجود دارند و حاوی بخار داغ یا آب می باشند امکان پاکسازی و دسترسی را دارند.

همچنین در برخی مدل های مبدل حرارتی از کویل های فین دار یا پره دار به منظور بیشتر کردن سطح تبادل گرما استفاده می گردد تا بدین صورت راندمان کل سیستم بیشتر شود. بنابراین مبدل حرارتی موتورخانه به منظور تهیه آب گرم مصرفی مورد نیاز ساختمان استفاده می شود. در حال حاضر مبدل حرارتی جایگزین منبع دوجداره در انواع طرح ها و مدل های گوناگون طراحی و تولید می شود که شما می توانید بسته به نوع نیاز خود یکی از آنها را انتخاب نمایید.