آشنایی با انواع مبدل حرارتی صفحه ای

نحوه کار مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای یا پلیتی از تعداد بالایی صفحه فلزی تشکیل می شود که با فاصله کمی در کنار هم قرار گرفته و به شکل یکی در میان نسبت به یکدیگر آب بندی می شوند. نحوه کار انواع مبدل حرارتی صفحه ای بدین صورت می باشد که تعداد زیادی صفحه یا همان پلیت با ضخامت پایین و به طور متوالی و پشت سر هم قرار می گیرند و بین آنها یک فضای خالی ایجاد می گردد. یک لوله جریان سیال سرد و یک لوله نیز جریان سیال گرم به شکل یکی در میان به صفحه ها متصل خواهد شد به گونه ای که یکی در میان در فضای خالی میان صفحه ها سیال گرم و سرد جاری می گردد. بدین صورت سطح انتقال حرارت افزایش پیدا می کند و منتقل شدن حرارت از دیواره صفحات میان سیال ها صورت می گیرد.

انواع مبدل حرارتی صفحه ای

در ادامه مطلب قصد داریم تا انواع مبدل حرارتی صفحه ای را مورد بررسی قرار دهیم:

مبدل صفحه ای واشردار

مبدل صفحه ای واشردار یکی از انواع مبدل حرارتی صفحه ای است که در آن از واشرهای پلیمری به منظور آب بندی صفحات استفاده می شود. مجموعه این صفحات به وسیله پیچ و مهره میان دو قاب فولادی سفت شده اند و به همین علت است که به آن مبدل صفحه ای قابدار نیز گفته می شود. در این نوع مبدل در میان هر دو صفحه یک واشر قرار گرفته که قسمت حلقوی واشر از ورود سیال به صفحه ممانعت به عمل می آورد و آن را به دهانه بعدی می فرستد. بخش دیگر واشر نیز وظیفه هدایت کردن سیال به طرف داخل صفحه را بر عهده دارد. مبدل صفحه ای واشردار باکیفیت می تواند دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۲۵ بار را تحمل نماید.

مبدل صفحه ای لحیم کاری شده

یکی دیگر از انواع مبدل حرارتی صفحه ای است که در آن از لحیم کاری به جای واشر به منظور آب بندی صفحات استفاده می شود. البته به طور معمول به جای لحیم از مس استفاده می شود. مهم ترین مزیت این مبدل این است که از طریق حذف واشر و قاب، احتمال نشتی از بین رفته است. اما مشکل این کار این است که دیگر امکان باز کردن راحت به منظور نظافت و تعمیر وجود نخواهد داشت. مبدل حرارتی لحیم کاری شده قابلیت کار کردن در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۳۰ بار را خواهد داشت.

انواع مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل صفحه ای جوشی

این مبدل آخرین نوع از انواع مبدل حرارتی صفحه ای است که در اینجا معرفی می شود. استفاده از جوشکاری به منظور متصل نمودن صفحات در مبدل باعث افزایش تحمل فشار تا ۶۰ بار و دما تا ۳۵۰ درجه می شود. همین تحمل فشار و دما به عنوان یک مزیت بزرگ برای این نوع مبدل محسوب می شود. لازم به ذکر است که در این نوع مبدل حرارتی امکان نظافت فیزیکی وجود ندارد و تنها می توان به روش شیمیایی این کار را انجام داد.